Sommige mensen weten heel goed wat ze willen en wie ze zijn. Tot die groep behoor ik niet. Ik heb veel interesses en deze wisselen met enige regelmaat. De behoefte aan persoonlijke groei en kennis vergaren, zit diep in mij. Studeren na de middelbare school voelde als een logische volgende stap in mijn leven. Welke studie zou ik kiezen? Rechten, biologie, egyptologie, …. Ik stond voor mijn gevoel voor een belangrijke keuze en ik wist niet wat ik wilde studeren. Te veel interesses en wat wilde ik met die studie? Werkelijk geen idee. Een beroepskeuzetest op de middelbare school zou mij helpen bij de keuze. Het resultaat van de beroepskeuzetest: ballonvaarder! De leraar die de uitslag meedeelde haalde zijn schouders op en kon me niet verder helpen.
Ballonvaarder? Allerlei gedachten doemden op zoals ”daar kan ik geen geld mee verdienen”, “ik kom niet uit een familie met ondernemers”, “dat durf ik niet worden, want ik heb hoogtevrees”, “welke antwoorden in de test hebben tot de conclusie ballonvaarder geleid?”. Kortom, mijn hersenen maakten overuren.
Ik voelde een enorme frustratie en ben uiteindelijk naar de bibliotheekacademie in Amsterdam gegaan. Een beetje intuïtieve en voornamelijk rationele keuze. Ik word blij van het verkrijgen van kennis en breng graag structuur aan in informatie. Helderheid en overzichtelijkheid zijn sleutelwoorden voor mij. Verder wilde ik graag in Amsterdam op kamers wonen. Om zelfstandig te worden en mijn geboortestad ontvluchten. Gorinchem voelde beperkend aan. Dat dit beperkende gevoel te maken had met mijn eigen beperkende gedachten wist ik toen nog niet. Die helderheid kwam vele jaren later.
Ruim 30 jaar later is het mij duidelijk dat de ballonvaarder uit de beroepskeuzetest geen gekke optie voor mij was. Ballonvaarder past bij mij, ook al doe ik zelf geen fysieke ballonvaarten. In mijn dagelijks leven en werk sluit het goed aan.
Een ballonvaarder:
- Gaat van A naar B (beginpunt – eindpunt)
- Doet wat nodig is om van A naar B te komen
- Beweegt niet in een rechte lijn maar gebruikt de wind en stuurt zo nu en dan bij (gebruikmaken van de flow)
- Hangt hoog boven het land en heeft overzicht, een helicopterview
- Heeft moed om het avontuur aan te gaan en is niet bang voor hoogtevrees (obstakels/belemmeringen overwinnen)
- Heeft lef om in een mandje te stappen en te gaan zonder richting
- Kan in beginsel overal naar toe vliegen, er zijn weinig grenzen (diverse opties en mogelijkheden)
- Kan grote hoogte bereiken (bijna grenzeloos en pionierswerk)
- Bepaalt zijn eigen werktijden en vliegt niet continu, want er zijn weersomstandigheden waarmee rekening wordt gehouden
- Stelt anderen op hun gemak en verbindt zich met anderen – welzijn van anderen is van belang
- Werkt samen in de mand en benut daarbij ieders talent
- Loopt niet weg voor uitdagingen tijdens de ballonvaart (moeilijke gesprekken en onverwachte situaties)
Ik werk en leef intuïtief als een ballonvaarder en gebruik mijn levenswijsheid om samen met anderen helderheid te scheppen. Samen helderheid creëren en lastige vraagstukken ontrafelen is mijn passie.